четвер, 11 грудня 2014 р.

Конспект уроку з української мови у 8 класі

Тема: Односкладні речення з головним членом у формі підмета. Називні речення.

Мета: дати поняття про називні речення, пояснити, на що вказує головний член називного речення та способи вираження підмета в називних реченнях; формувати вміння розрізняти такі речення в тексті, визначати в них головний та другорядні члени; розвивати логічне мислення,увагу; виховувати повагу до точного й образного слова.

Тип уроку: вивчення нового матеріалу.
Обладнання: підручник, ілюстрація на тему «Осінь».
Хід уроку
I.   Оголошення теми, мети уроку.
II.   Пояснення нового матеріалу.
1.   На дошці записані речення. Спостереження над структурою речень для усвідомлення теми уроку.
Над Виссю восени дощем спадають зорі …(В.Шульга)
Осінній тихий зорепад
В чаднім і згірклім полині.
                              (В. Шульга.)
Веселий сніг...
                (П. Біба)
Які з них є односкладними? Підметом чи присудком виступає
в цьому реченні головний член?
Свою думку обґрунтувати.
Учні роблять висновок (виводять правило).
2.   Самостійна робота з матеріалом підручника.
В ході роботи заповнити схему - алгоритм.
^Визначити, із скількох слів складаються називні речення,
одне слово                                   два і більше слів
*3а структурою називні речення бувають:
непоширені                             поширені
іменник у Н.в.            головний член + означення, додатки.
*Називиі речення здебільшого вживаються:
в художніх                          роздумах
описах                                і спогадах
III.    Виконання вправ на закріплення вивченого.
1.   Робота в групах
^Завдання для першої групи:
Замініть називні речення синонімічними двоскладними.
Поясніть, як змінився їх зміст.
Вечірній вітер. Пахощі лугів і спілих яблук. Сутінки. Перші
зорі. (П. Біба)
^Завдання для другої групи:                           ч
Замініть двоскладні речення синонімічними називними. Поясніть, як змінився їх зміст.
За соснами сідає сонце. Усе летить у кругойдучім русі. Летить весь світ на скорбному крилі (П. Біба.)
2.   Навчальний диктант. Завдання: З’ясувати, який тип і стиль мовлення покладено в основу тексту. Яка роль називних речень? Визначити називні речення.
Підготовча робота:
Клоуз - тест.
а) типи мовлення - ...
(розповідь, опис , роздум)
б) стиль мовлення - ...
(художній, публіцистичний, науковий, офіційно - діловий, розмовно — побутовий, конфіційний)
в) архітектура -...
(мистецтво створення споруд)
г) архітектурні стилі -...
(романський, готика, Відродження, класицизм, бароко, модерн.)
д) пам’ятка історії і культури - ...
(предмет культури, що зберігся з давнини)
Стара частина кладовища - це давні монастирські поховання. Незнайоме місце. Чагарники. Тиша. Місце настільки глухе, що про нього до ладу ніхто нічого не знав, а лише ходили неясні й суперечливі чутки.
Так, саме Лебединська лікарня для психічно хворих... Вона розмістилась на території колишнього монастиря у приміщеннях, що збереглися з часів мешкання там монахів. Споруда являла собою замкнуте коло цегельних одноповерхових будинків з вежею-аркою, в якій містився центральний вхід. Щось на зразок Київської Софії. Надійна кам’яна споруда
(76 слів.)                                 (за О. Жовною.)
3.   Зачитати називні речення в тексті.
4.   Творче завдання.
За власним планом, використовуючи ілюстрації «Осінь», у формі називних речень скласти невелику розповідь або опис, вживаючи називні речення.
Зразок:
Осінь. І така тиха, така ласкава. Дорога. Ранок. Тиша. Довгий яр, весь золотом залитий. А ось ліси, покриті димом.
5.  Конкурсне - ігрове завдання.
Хто швидше напише назву (у формі називних речень) п’яти українських народних казок - отримає приз.
Зразок: «Пан Коцький», «Заяче сало», «Кривенька качечка», «Названий батько», «Курочка ряба».
6.   Завдання - змагання.
Стисло, користуючись переважно називними реченнями, передайте епізод, відомого фільму, не називаючи його героїв. Слухачі мають упізнати фрагмент за вашим описом і назвати фільм.
Зразок:
Малий хлопчик. Чорне волосся і ясно - зелені очі. Окуляри. Тонесенький шрам. Блискавка. Чарівник. «Часточка» життя.
( «Гаррі Поттер і філософський камінь»).
7.  Виконати синтаксичний розбір називного речення.
Сади небесні неозорі. (В. Шульга.)
Речення просте, односкладне,називне, поширене,головний член підмет виражений іменником.
IV.   Підсумок уроку.
1. Бесіда
а) назвати типи односкладних речень і способи вираження головних членів у них (навести приклади).
б) у яких стилях мовлення використовуються називні речення.
в) односкладні речення є повними чи неповними, поширеними і непоширеними.
V.   Оцінювання
VI.   Домашнє завдання.

Вивчити особливості називних речень. Скласти розповідь на лінгвістичну тему «Односкладні речення». Написати твір- мініатюру з використанням усіх типів односкладних речень на тему: «У небі печаль журавлина» або «Осінній тихий зорепад» (В. Шульга.)

2 коментарі: